tirsdag den 8. marts 2011

Emmas blomster og Freias kirsebær

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at få lavet min egen blog. Er på barsel med vores yngste - lille Gustav på 4 mdr. Det er ikke fordi der er så meget tid til kreative sysler når man har to små under 2 år, men lidt har jo også ret.

Jeg har for nyligt arvet min elskede mormors kreaguld - mere end 20 kasser med garn, stof og mønstre mm. som hun har samlet sammen over et helt liv.

Min mormor har altid været et kreativ forbillede for mig. Så længe jeg kan huske har hun altid siddet med et par strikkepinde i hænderne, og har masseproduceret den ene bluse efter den anden. Da jeg var barn nød jeg godt af hendes kundskaber, både i form af varme sweatre til mig selv, men også i sommerferierne, hvor det godt kunne blive lidt kedeligt en gang i mellem at sidde og se den samme film for 3. gang den dag, fordi det var for dårligt vejr til at lege udenfor. På sådanne dage blev vi piger inviteret til at sy, hækle, strikke og brodere alt det vi havde lyst til.

Efter min mormors død i midten af Februar 2011 fik jeg kigget den første stak af hendes opskrifter igennem. Jeg fandt bl.a. snitmøsntret til et par overalls som hun havde lavet til mig da jeg var godt 2 år gammel - så det skulle da lige afprøves på datterens nye vuggestue bukser.

Der er tale om ren nostalgi og retro i den helt store stil her. Mønstret er vel omkring de 30 år gammelt - men nøj hvor er det bare lækkert. Så jeg fandt en god rest babyfløjl frem samt lidt sjovt stof til smækken og fik følgende bukser ud af det:


Freias kirsebærbukser - de blev lidt for lange i benene, men det kan der heldigvis rettes op på.



Smækken helt tæt på. Jeg har stikket den med en grøn tråd der passede godt til både kirsebærrene og det lilla babyfløjl.



Bagpå er der kommet et stykke elastik ind for at de sidder tæt indtil kroppen.
Ja det er utroligt hvad man kan nå på en formiddag mens mindstemanden ligger og sover.

Lige indtil sin død har min mormor siddet og strikket - især til sine oldebørn. Både Freia og vores niecer har nydt godt af det. Vores ældste niece Emma er efterhånden blevet så stor at hun gerne selv vil bestemme hvordan at hendes bluser skal se ud, så da jeg snakkede med hende sidst sagde hun at jeg godt måtte lave en trøje til hende. Den skulle være lyserød og have blomster på. Så ud i det efterhånden store arkiv for at lede efter et mønster, som var egnet til det. Det blev en lidt sammensat affære, da der ikke rigtig var noget, der passede ind i det billede jeg havde i hovedet.

Blomsterne fandt jeg 4-5 forskellige mønstre på - det ældste fra et blad fra 1966. Selve det at hækle blomsterne har været det mindste - det tager max. 5 minutter at hækle en enkelt en af de store, de små tager 2 minutter. De mindste blomster bliver broderet på - en masse små millefleur blomster.
Jeg har indtil videre fået lavet forstykkerne, og bagstykket samt nogle af blomsterne, der skal på. Jeg har ikke lige bestemt med mig selv hvordan ærmerne skal se ud. På bærestykket på trøjen har jeg brugt perlestrik, og spørgsmålet er om det skal overføres til ærmerne også, eller om jeg "bare" skal fortsætte med glatstrik. Tror lige jeg må sove på det.


Her til sidst et billede af broderiet på det ene forstykke. De tre store blomster er hæklede og stænglerne og de små blomster er broderet på.

Det var alt fra mig af på denne utroligt smukke solskinsdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar